LTIAB - Skräddarsydda Engelskautbildningar

UTBILDNINGAR

Language Toolbox Institute
Language Toolbox Institute Language Toolbox Institute Language Toolbox Institute Language Toolbox Institute

Telephone, email and small talk - Låt proffsig i telefonen och i dina mail, även på engelska!

  • Får du blackouts när du lyfter på telefonluren och märker att du måste prata engelska?
  • Tycker du att det är svårt att veta hur formell eller artig du ska vara i dina mail till utländska kunder?
  • Vill du låta proffsigare och säkrare när du ska föra fram ditt budskap?

Då är detta en kurs för dig!

Kursen vänder sig till dig som har en del kundkontakt med utlandet via telefon och mail. Du jobbar kanske som receptionist, sekreterare eller med kundservice och behöver kunna ta emot samtal på engelska, lämna information, ta emot meddelanden samt få fram mer information när så behövs.

Som receptionist, sekreterare eller kundservicepersonal är det du som är ansiktet utåt. Du är ofta kundernas första kontakt med företaget. Att kunna ta väl hand om företagets kunder även när du måste tala engelska blir en ovärderlig tillgång för företaget.


Efter de här två dagarna får kommer du att bli proffsigare och säkrare i mötet med engelsktalande både via telefon och ”face to face”. Ditt ordförråd kommer att växa och du kommer att bli säkrare på att hantera e-post och affärsbrev på engelska. Du får ökade kunskaper om kulturella skillnader så du slipper göra de vanligaste misstagen. Du lär dig smarta tekniker för småprat med kunderna och hur du bäst tar emot och välkomnar engelsktalande kunder och samarbetspartners.

Du behöver inte vara jätteduktig på engelska för att klara av denna kurs men du ska kunna sätta ihop enkla meningar och kunna föra fram ett budskap. Kursen hålls till största del på engelska för att du ska få så mycket engelska som möjligt och den innehåller många workshops där du får öva på att använda den engelska du har. Det är dock ingen som kräver att du ska prata engelska inför hela gruppen.

De olika momenten i kursen:


Stärk din självkänsla i mötet med engelsktalande

  • Hur du kommer igång med din engelska
  • Hur du undviker att bli nervös
  • Hur du blir väl förberedd
  • Hjälp till att våga mer
  • Totala hjärnsläppet. Hur kan du rädda situationen?
  • Tips, genvägar och fusklappar
  • Erfarenhetsutbyte och goda råd
  • Hur du fortsätter att utveckla din engelska på egen hand

Telefonengelska

  • Fraser och uttryck
  • Kontroll av att du uppfattat namn, tal och besked riktigt
  • Bokstavering
  • Arrangera möten
  • Boka och ändra tider för inplanerade möten
  • Hur nyanser i rösten och attityder märks även i telefon
  • Så säger du ja eller nej och framför dåliga nyheter
  • Tips på hur du gör när du inte förstår
  • Hur du undviker att missuppfatta och missuppfattas

Skriftlig engelska

  • e-post och övrig korrespondens
  • Att börja och sluta
  • Formell respektive informell engelsk
  • Hur artig ska jag vara?
  • "Bra-att-ha-meningar"

  • Datum, tidsangivelse i skrift och förkorttningar

Att ta emot en besökare

  • Att få besökaren att känna sig väl mottagen
  • Uttryck du behöver för god service
  • Bli mer professionell genom att bemästra småprat

Kulturella skillnader

  • Skillnader mellan svenskt affärsliv och utländskt
  • Undvik de största fallgroparna
  • Humor som redskap; fällor och möjligheter

Praktiska övningar (workshops) ingår i så gott som samtliga moment.

Anmälningar görs via mail eller telefon till Lena Elster
e-mail: lena@ltiab.se
tel: 0709-39 49 72